Ines Matijević Cakić
2. anamorfoza
2009.
digitalna fotografija (interlance format), digitalni ispis, fotografski papir, plastična lentikularna ploča
900 x 5100 mm, promjer 900 mm
MMSU-5961 (1-4)
Ines Matijević Cakić (Osijek, 1982.) završila je Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, smjer grafika, i diplomirala 2005. u klasi profesora Ante Kuduza. Kao dobitnica stipendije CEEPUS 2003., pohađala je jedan semestar na Sveučilištu Indiana u Pennsylvaniji (IUP, Indiana, PA, SAD). Od 2006. do 2011. godine bila je zaposlena kao asistentica na Učiteljskom fakultetu u Osijeku. Od 2012. docentica je na Umjetničkoj akademiji u Osijeku. Pohađa poslijediplomski doktorski studij Slikarstva pod mentorstvom red. prof. Ante Rašića na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.
Jedna je od zapaženijih hrvatskih umjetnica mlađe generacije i značajna predstavnica osječke grafičke scene. Grafiku povezuje s medijima i tehnikama kao što je fotografija, kojima prelazi tradicionalne okvire i ulazi u područje eksperimentalnog rada i vrlo sofisticirane izvedbe. Izlagala je na osam samostalnih i sedamdesetak skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Radovi joj se nalaze u nekoliko nacionalnih zbirki, između ostalih u Zbirci grafike Muzeja moderne i suvremene umjetnosti iz Rijeke, u kojoj je zastupljena grafičkim kvadriptihom 2. anamorfoza koji je otkupljen nagradom Muzeja s 5. hrvatskog trijenala grafike održanog u Grafičkom kabinetu Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Zagrebu 2009. godine.

Kinetički rad 2. anamorfoza izveden je s crno-bijelom digitalnom fotografijom obrađenom u tzv. interlance formatu i ispisanom na pisaču HP DesignJet 500 s HP Dye Ink-tintom na papiru Tepede Zentih Photo Matt kaširanom na plastičnu lentikularnu ploču Microlens FlipSign primjenom tehnologije hladne laminacije i dvostrano ljepljive prozirne poliesterske folije Neschen Gudy Clear 23.
Rad se sastoji od četiri okulusne grafike koje prikazuju unutrašnji i vanjski prostor s ljudskim figurama. Mogućnost umnažanja slika, višestrukost pogleda određenog prostora unutar jednog kadra omogućena je specijalnom grafičkom pripremom i apliciranjem lentikularne leće na površinu grafike. Mapiranje prostora omogućeno je uz pomoć pogleda promatrača u prostoru. Svaka grafika u svojoj polazišnoj točki promatranja prikazuje pogled prvog promatrača u nizu, artificijelno postavljenog u određeni prostor, pogleda usmjerenog prema sljedećem promatraču. Na taj način, mijenjanjem pozicije promatranja grafike slijeva nadesno, unutar grafike dolazi do animirane transformacije slike iz pogleda u pogled, iz rakursa u rakurs promatrača u nizu. Upravo je zbog toga rad nazvan anamorfoza ili preobražaj. Prema optičkim zakonima anamorfoza je iskrivljena slika nekog predmeta, ali tako da taj predmet izgleda onako kako bi trebao izgledati kada se gleda s određene točke (optička anamorfoza) ili odbijanjem od pogodnog zrcala (katoptička anamorfoza) i kroz brušena stakla (dioptrička anamorfoza). Rad je inspiriran specifičnošću i izmjenom mnogostrukih pogleda unutar jednog prostora koji se kroz postupak umnažanja pogleda rastvara prema različitim točkama gledišta ljudi u istom prostoru.

(D.Z.)