Bojan Šumonja
Ovce IV
2006.
ulje, platno
2290 x 2840 mm
MMSU-5549 (1-4)
Bojan Šumonja (Pula, 1960.) diplomirao je 1984. kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Veneciji u klasi prof. Gianfranca Tramontina. Školovanje nastavlja u Milanu gdje uči grafiku dubokog tiska. Unatoč formalnom obrazovanju, posvećen je ponajprije slikarstvu, ostvarujući zapažene umjetničke rezultate. Sudjelovao je na mnogobrojnim likovnim kolonijama, izlagao na dvjestotinjak skupnih i šezdesetak samostalnih izložbi u zemlji i inozemstvu, dobitnik je mnogih nagrada i priznanja. Živi i radi u Puli, član je HDLU-a Istre i HZSU-a.
Školovanje na venecijanskoj akademiji, susret s talijanskom transavangardom, novom slikom, neoekspresionizmom, umjetnošću osamdesetih godina 20. stoljeća obilježit će njegovo cjelokupno likovno stvaralaštvo. Tradicionalan pristup slikarstvu jedna je od osnovnih značajki njegova rada. Slike su rađene snažnom gestom i intenzivnim koloritom, prepune detalja i simbolike, koji su u službi naracije.
Slikarstvo je individualan čin. Šumonja voli slikati, voli stil i ostaje vjeran umjetničkom prosedeu. On ustvari postaje izvjesnim čuvarem slikarstva. Želi ga izolirati i sačuvati. Sačuvati kao individualitet od opće duhovne i materijalne uniformiranosti nametnute od struktura kojima je duhovno imaginarna kategorija.*
Iako najčešće radi uljem na platnu, ispituje i druge medije. Tako, npr., slika na podlozi od katrana, na metalu, u novije je vrijeme izradio seriju holograma – slika koje se mijenjaju ovisno o kutu gledanja, a na kojima prikazuje ličnosti iz svijeta politike i društvenog života, izlaže ih umjetničkoj provokaciji i kritizira.

Slika Ovce IV rad je iz istoimenog ciklusa kojim autor kritizira aktualnu društveno-političku situaciju sredine u kojoj živi. I u ovom radu ostaje vjeran figurativnom pristupu i svojstvenom velikom formatu u kojem je objedinio crtačke i slikarske elemente i pokazao kako tradicionalne tehnike i forme mogu suvereno egzistirati u suvremenoj umjetničkoj praksi. U usporedbi s ranijim slikarskim ostvarenjima, u ciklusu Ovce vidljivo je smirivanje kolorita koji je reduciran na bijelu i crnu te plavu boju. Kadar slike potpuno je ispunjen životinjskim likovima koji su na rubnim dijelovima slike rezani. Pejzaž, prisutan na gotovo svakoj Šumonjinoj slici, nestao je, dok redukcijom elemenata ističe ono što je primarno, a to je stado ovaca. Načinom kadriranja i podizanjem očišta, slika dobiva karakteristike filmskog kadra. Simbolika koja prožima cjelokupno Šumonjino likovno stvaralaštvo, transparentna je i u ciklusu Ovce u kojem autor odlazi korak dalje i simboliku nadograđuje dozom humora i ironije. Korištenje ovaca u umjetničkom kritiziranju društva nerijetko je upotrebljavan motiv u recentnim umjetničkim konceptima. Ovcama, koje su glavni aktant na slici, Šumonja personificira ljude, suvremenike koji se poput stada skupljaju u depersonificiranu masu. Parafrazirajući autorove riječi, u današnjem društvu radije djelujemo kao gomila koja ne razmišlja i ne izražava svoje mišljenje, već se prepušta tuđem vodstvu, nevidljivom autoritetu koji razmišlja umjesto nas. Jednostavnije je biti u gomili nego govoriti i snositi posljedice. Slika Ovce IV simbolizira poslušnost i pasivnosti hrvatskih građana.

*Mladen Lučić, iz kataloga Bojan Šumonja, Galerija Milotić, Pula, 2009.

(V.B.)