Marcus Doyle
Tracks, Salton Sea, California
(Tračnice, Sealton Sea, Kalifornija)
analogna fotografija, 2005.
digitalni C-type ispis, fotografski papir, 2010.
700 x 1000 mm
MMSU-5848
Marcus Doyle (Carlysle/Cumbria, 1972.) fotografijom se počeo baviti nakon završetka umjetničke škole Blackpool & Flyde Sveučilišta u Lancasteru. Pripada britanskim fotografima mlađe generacije te je prepoznat kao predstavnik (urbanih) krajolika i noćne fotografije. Njegove fotografije bave se okolinom koju čovjek mijenja i eksploatira, krajolicima i predjelima koji pokazuju ožiljke ljudskog djelovanja koja su često zanemarena i zaboravljana. Za njih je karakteristična , bez iznimke, i potpuna odsutnost ljudi, premda njihovu prisutnost slutimo u svakom detalju. Noćna fotografija otkriva svijet posebnog ozračja u kojem se obično pretvara u neobično i nestvarno. To postiže analognom kamerom velikog formata (Wista) i dugotrajnim i strpljivim čekanjem (katkad satima i danima) na onaj pravi trenutak, pravo svjetlo jutarnje zore ili sutona. Posebna upotreba boja i izvježbano oko za detalje daju Doylovim slikama bezvremensku kvalitetu. Zbog toga njegovi radovi izgledaju nestvarno, katkad i poput retuširanih fotografija. U posljednjih je deset godina snimio mnoštvo krajolika – od arktičkoga polarnog kruga, Europe i Amerike do pustinja Afrike. Često su njegova putovanja bila vezana za odavanje umjetničke počasti njegovim uzorima kao što je bilo putovanje po američkim državama u kojima je slijedio i interpretirao motive fotografa Stephena Shora, Joela Meyerowitza i Richarda Misracha.

Nakon izlaganja, 22 fotografije iz ciklusa Urban Sprawl 1. i 2., Salton Sea, Border City i North Shores, koje su nastale tijekom boravka u Sjedinjenim Američkim Državama i u Velikoj Britaniji, na prvoj samostalnoj izložbi Marcus Doyle – Noćna fotografija, održanoj u Malom salonu 2010. u sklopu Rijeka fotofestivala i u organizaciji Muzeja moderne i suvremene umjetnosti, darovane su Muzeju.

Noćni prizor odsjaja željezničkih tračnica spada u ciklus Salton Sea koji obuhvaća napušten i nenaseljen prostor oko najvećega slanog jezera u Kaliforniji. Salton Sea je umjetno jezero nastalo 1905. tijekom neplaniranog izljeva rijeke Colorado, izazvanog radovima na odvodnim kanalima. Područje spada u drugu po redu najnižu točku ispod razine mora u Sjedinjenim Američkim Državama i poznato je po izrazito visokim ljetnim temperaturama. U pedesetim godinama 20. stoljeća postalo je omiljena rivijera američkog Zapada. Budući da se razina jezera stalno dizala zbog izljeva i onečišćenja obližnjih voda, dolazilo je do čestih poplava slane vode u okolno područje pa je do kraja sedamdesetih godina cijeli kraj napušten i devastiran.
Uzor za ciklus bila je fotografija praznog bazena za plivanje američkoga fotografa Richarda Misracha, snimljena osamdesetih godina 20. stoljeća u Salton Sea. Marcus Doyle prvi je put posjetio područje slanog jezera u srpnju 2004. i sljedećih je godinu dana, i po iznimno visokim temperaturama, svakog četvrtka dolazio iz Los Angelesa i fotografirao krajolik nekadašnjega turističkog odredišta u vrijeme zalaska sunca. Upravo je zrcalna površina soli na tlu i meka svjetlost zalazećeg sunca razlog zašto su fotografije iz tog ciklusa posebne, magičnoga nadrealnog ozračja.