IRWINThe Second Bombing(Drugo bombardiranje)1985. ulje, metal, katran, karton, juta, drvena ploča, kaširanje1000 x 800 x 80 mmMMSU-1694
Umjetničku grupu Irwin osnovala je 1983. skupina slovenskih umjetnika – Dušan Mandič, Miran Mohar, Andrej Savski, Roman Uranjek i Borut Vogelnik - u sklopu Neue Slowenische Kunst (Nova slovenska umjetnost). Crpeći ideje iz ljubljanske alternativne punk-scene, Neue Slowenische Kunst eklektičnošću i provokativnim "citatima" znakovlja nacizma, socijalizma i avangarde djeluje na području glazbe (Laibach), likovne umjetnosti (grupa Irwin), kazališta (grupa Gledališče Sester Scipion Nasice) i grafičkog dizajna (Novi Kolektivizem). Irwinovci izlažu i rade projekte diljem Europe i svijeta, a Jugoslaviju su predstavljali na Bijenalu u Veneciji 1993., poslije i u Sao Paolu. Sudjelovali su 1985. i na 13. bijenalu mladih umjetnika Jugoslavije u Rijeci u okviru sekcije Prošireni mediji, za što su dobili i priznanje žirija.
U Zbirci slikarstva nalazi se slika The Second Bombing iz ranoga stvaralačkog razdoblja grupe, koja tehnikom kolaža i metodom citata simulira i dekonstruira ideološku i umjetničku atmosferu totalitarne umjetnosti, a s krajnjim ciljem reafirmacije slovenske kulture na monumentalan način (što autori podižu na razinu programa)*. Prema Irwinovcima, moderna umjetnost nije nadvladala sukob što ga je uzrokovala brza i djelotvorna asimilacija povijesnih avangardnih pokreta u sustave totalitarnih država. Traume iz prošlosti koje utječu na sadašnjost i budućnost mogu se zaliječiti jedino povratkom na početne sukobe. Grupa Irwin obnavlja traumu avangardnih pokreta tako da se identificira s njom u fazi prilagodbe sustavima totalitarnih država. Retroavangarda se očituje u upotrebi i recikliranju simbola, povijesnih slika, ideja prošlosti koje imaju politička značenja kao fašizam, socijalizam, nacizam ili umjetničke pojave kao suprematizam ili umjetnost Trećeg Reicha. Kombinirajući simbole i ideje, Irwinovci stvaraju složene, intrigantne i provokativne slike kao što je slika The Second Bombing na kojoj u monumentalnoj maniri plastike tehnikom montaže fotografskog dokumenta propituju odnos umjetnosti, ideologije i propagande. Na karakterističnoj slici uokvirenoj bitumenom ojačanih kutova, prikazani su uniformirani članovi grupe Laibach sa simbolom Maljevičeva crnog križa, poredani poput vojnika u ponosnom stavu pobjede i dominacije, dok je iznad njih plavo nebo kojim lete bombarderi nalik onima iz Drugoga svjetskog rata. Premda simboli imaju umjetničko polazište, ukupna ikonografija podsjeća na prikaze vojnika iz nacističke povijesti, kako su članovi grupe Laibach sredinom 1980-ih godina često prikazivani pri fotografiranju za propagandne i programske materijale grupe.
*Nataša Ivančević, Šutnja nije zlato!, iz kataloga Formalno ↔ Angažirano, MMSU, Rijeka, 2008.
(D.Z.)