Sven StilinovićGeometrija krvožednosti1998.-1999. drvo, aluminij, staklo, organski materijal, električna instalacijadimenzije postava promjenjiveMMSU-2218 (1-9)
Ukazivanje na društvene mane, revolt protiv direktnih i simboličnih vrsta cenzura, idejne su vodilje Svena Stilinovića (Zagreb, 1956.) koji je od sredine sedamdesetih do sredine osamdesetih djelovao kao član Grupe šestorice autora, aktivne u javnim prostorima u Zagrebu. Njegovi radovi često su iritantni za osjetila, zainteresirani za subverziju građanskog ukusa, otkrivanje licemjerja i pohlepe infiltrirane u društvene pore.
Geometrija krvožednosti istražuje društvenu krvožednost, a aludirajući na čin hranjenja, doslovno se koristi životinjskim mesom i kostima. Instalacija je nastala iz istoimenog performansa započetog 1993., koji, sažeto rečeno, uključuje žrtvovanje životinje, pripremanje mesa i zajedničku večeru, a izveden je u više inačica. Sama instalacija nalikuje scenografskom aranžmanu, a zasnovana je na kombinaciji korištenih pomagala i ostataka samog performansa. U dnu instalacije je drveni stol s urezanim naslovom rada, na kojem je Stilinović izvodio performans. Još noseći okrvavljene mrlje, preoblikovan je u žrtveni stol. Viseći sa stropa, u formatu koji konturom podsjeća na stilizirani oblik kosti, postavljeni su aluminijski okviri. Njihova hladna neonska rasvjeta osvjetljava neuobičajen sadržaj – goveđe kosti, pinke kruha te krvlju ispisan tekst na staklenim površinama. Krvavi tragovi čitaju se kao zapisi iz Biblije koji sadrže pojmove tijela, krvi i oproštenja grijeha, a konotiraju agresivne i nasilne aspekte ljudske prirode. Jedan od citata zadire u specifične prostorne koordinate. Referira se na bosansku narodnu pjesmu i aludira na krvavu sudbinu balkanskog prostora, obilježenu ratovima i brutalnim međuljudskim sukobima.
Sven Stilinović performans i instalaciju medijski vezuje uz ritual, a sadržajno uz ritualnu kršćansku ikonografiju. Pozitivni aspekti ritualnog, međutim, poput neponovljiva, ekstatičnog i sublimnog iskustva, djeluju demistificirano, ispostavljeni unutar današnjega grješnog okruženja u kojem umjetnik i samoga sebe pozicionira kao sudionika.
(K.O.)