Tomislav Brajnović
Buddhas of Bamiyan
(Bude iz Bamiyana)
2003.
video u boji, zvuk
00:06:20
MMSU-2771
Tomislav Brajnović (Zagreb, 1965.) pohađao je srednju školu za grafički dizajn u Puli, nakon toga 1993. odlazi godinu dana na Kraljevsku Akademiju u Den Haagu. Umjetničko obrazovanja nastavlja na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi prof. Đure Sedera i poslijediplomskom studiju na Central St. Martins College of Art & Design u Londonu koji završava 2003. godine. Član je HDLU-a Istre i HDLU-a Zagreb te ZSUH-a. Izlagao je na nizu samostalnih i skupnih izložbi u Hrvatskoj i Europi te u SAD-u. Na imanju Brajnovićevih u Rovinjskom Selu u Istri vodi umjetnički projekt Studio Golo Brdo.
Multimedijalni je umjetnik čiji se rad ponajviše odnosi na aktivizam, propitivanje i definiranje uloge umjetnika u suvremenom društvu te analiziranje ideologija, politika i religija, kao i manipulacije medijima i povijesnim mitovima. Značajan je i po seriji radova vezanih za vjerske kontroverze, s kojima je započeo 1998. godine (Shizma-mobil, Otrkovenje, Teatar zločina, Hram mrtvih bogova, Obelisk…).

U Zbirci instalacija i novih medija Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci nalazi se njegova instalacija Greenhouse (Staklenik) koja je nastala 2003. godine, za vrijeme poslijediplomskog studija u Londonu, te videoradovi Drveni anđeo, Pregate per la pace (Molite za mir) i Buddhas of Bamiyan (Bude iz Bamiyana), otkupljeni nakon autorove samostalne izložbe Nulta točka održane 2005. godine u Malom salonu u Rijeci u sklopu Međunarodnog dana muzeja na temu Muzeji – spone kultura. Zajednička je poveznica ovih radova tematika štetnog obožavanja slika, bilo da je riječ o vjerskom idolopoklonstvu ili o kulturno-političkim figurama iz društvene povijesti, čije je slijepo viđenje umanjilo kritičnost prema njihovim vrijednostima i ulogama ili ispravan odnos prema temeljima vjerskog ponašanja. Autorovo propitivanje, njegov kritički odnos prema pojedinim crkvenim stavovima i ulozi umjetnosti, polazi od toga da ljudska potreba za vizualizacijom Boga zapravo znači neprihvaćanje Božje riječi jer nijedna slika ne može naslikati božansku narav. Slijepo obožavanje ikona dovelo je do udaljavanja od Boga pa je povratak na početak, tzv. nultu točku, prijeko potreban za povratak Bogu, ali i novoj umjetnosti. Tu društvenu anomaliju Brajnović je radikalno i ekscesno, analitički i angažirano izrazio paradigmama u jasno čitljivoj naraciji s razarajućim odnosom prema onome protiv čega progovara, a što je svojstveno metodama avangarde kojima je cilj provokacija i destrukcija tradicionalnih društvenih vrijednosti i umjetnosti priznate unutar vladajućih kulturnih obrazaca.

Buddhas of Bamiyan referiraju se na događaje iz povijesti, iz vremena kada su se vodili brojni ratovi s namjerom da se unište, zatru svi tragovi druge, drugačije vjeroispovijesti, ali se ponajviše referira na događaj u Afganistanu iz 2001. godine kada su militantni Talibani zbog ikonoklastičkih uvjerenja krenuli u uništavanje svih vjerskih statua u zemlji, što je imalo za posljedicu razaranje kipova Buda. Video prikazuje Brajnovićevu akciju izvedenu u Londonu 2003. godine: umjetnik odjeven kao Taliban lista Bibliju i kida stranice sa slikovnim prikazima te ih uništava u aparatu za rezanje papira.

(D.Z.)