Joško Eterović
Mediteran
prvi list iz grafičke mape Mediteran
1998.
svilotisak u boji, papir, 99/99
340 x 460 mm
MMSU-2371-1

Izdavač: Poglavarstvo Grada Opatije
Grafičko oblikovanje mape: Dalibor Laginja, Bruno Paladin
Grafička priprema: Adriano Požarić, Studio Buky
Tisak: Studio Buky
Uvodni tekst: Gorka Ostojić Cvjaner
Grafička mapa Mediteran nastala je tijekom istoimene zajedničke izložbe Dalibora Laginje, Joška Eterovića i Brune Paladina u Paviljonu Juraj Šporer u Opatiji 1998. godine. Sadrži tri lista numeriranih, potpisanih i naslovljenih olovkom ispod otiska.
Tiskano je 129 mapa obilježenih arapskim brojkama (1–99), a trideset autorskih primjeraka označeno je s E. d A.

Joško Eterović (Split, 1943.) proveo je djetinjstvo na otoku Braču gdje se zarana upoznao s ljepotom kameno-klesarske tradicije koja je na njega ostavila snažan dojam i utjecala na formiranje njegova umjetničkoga rada. Od 1957. živi u Rijeci, a 1969. odlazi u Zagreb na studij ekonomije. Potreba za umjetničkim izražavanjem ne jenjava pa te godine odlazi u Pariz (gdje ostaje do 1977.). Nedugo nakon dolaska, 1970. u Galerie de Beaune održava prvu samostalnu izložbu geometrijske apstrakcije, a postignuti uspjeh omogućava mu i rad u filmovima Jeana Pierra Mockyja i Richarda Balduccia. U međuvremenu sudjeluje na nekoliko izložbi gdje ga je prepoznala europska i svjetska kritika: u galeriji Daniel Gervis te na prva dva Salon international d'art Contemporain (FIAC).
Hrvatskoj javnosti predstavlja se krajem sedamdesetih izložbom u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu. U Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci otvorena je 2006. retrospektivna izložba Od Prekinute linije do Mutacija, 1970.–2006.. Njegov cjelokupni opus, koji je ostvaren u slikarstvu, crtežu, skulpturi i instalacijama, podijeljen je na cikluse: Prekinuta linija (1970.), Kvadrat (1975.), Izvor (1977.–1982.), Vrijeme i gradnja (1978.), Tok vrpce (1982.), Novopoentilizam (1985.), Sol Invictus (1986.), Kamenolom (1990.–1996.), Désaccords (1996.), Zakrivljena ravnina (1997.) i Mutacije (2000.–2002.). Umjetnički opus Joška Eterovića povezuje mediteransku hedonističku prirodu s gradbenim i geometrijskim načelima, monokromiju s kolorizmom, organsko s anorganskim, slikarske i plastičke kvalitete.

Muzej moderne i suvremene umjetnosti čuva nekoliko radova ovog istaknutog umjetnika. U Zbirci slikarstva nalaze se Kepos iz 1973. i N30 iz 1994, u Zbirci crteža JR 1A iz 2001., a u Zbirci grafike Mediteran, grafički list iz istoimene mape tiskane 1998. godine. U Zbirci skulptura čuvaju se dva značajna rada: skulptura Adam i Eva iz 1982., nastala u vrijeme ciklusa Tok vrpce i objekt ICD2 iz 2000., nastao s ciklusom Mutacije.

Premda je riječ o grafici, Eterović uspješno koristi svoj slikarski apstraktni geometrijski izraz i u tehnici tiska na prvom listu grafičke mape Mediteran, na kojem stvara krajolik sredozemnog podneblja i bračkog zavičaja. Uslojavanje mediteranskih obilježja, kamena, zemlje i vegetacije, prožeto je i sjećanjima na djetinjstvo. Emotivno i opisno Eterović formira pravokutno polje, iznad kojega se proteže srebrna traka, i dijeli ga okomicama na akromatsku slikanu površinu kao na početku svoje karijere, ali ga, kao u ciklusima Novo poentilizam i Sol Invictus, uslojava i oživljava krugovima dripping boje i špricanim nanosima nepravilnih oblika poput mrlja.

(D. Z.)