Dan Oki
Underground Loop
(Podzemna petlja)
1996.
analogna fotografija, fotografski papir
450 x 295 mm
MMSU-5969 (1-15)
Slobodan Jokić (Zadar, 1965.), poznat pod umjetničkim imenom Dan Oki, likovni je umjetnik i filmski autor. Svoje prve izložbe i eksperimentalne filmove ostvaruje u Zagrebu od 1987. do 1989., kada i završava studij novinarstva i politologije. Od 1991. do 1993. studira film i video na De Vrije Academie u Den Haagu u klasi profesora Fransa Zwartjesa. Godine 1996. završava magistarski studij iz medijskih umjetnosti na Hogeschool voor de Kunsten u Arnhemu. Od 1997. do 1999. studira na postdiplomskom studiju iz filmske režije i scenaristike na Maurits Binger Film Institute u Amsterdamu. U svom radu koristi se filmom i videom, instalacijom, a stvara i na polju generativne umjetnosti i internetskih medija. Radovi se temelje na procesima i istraživanjima osobnih, vizualnih i narativnih sadržaja, koji uvjetuju različite medijske forme i načine njihove prezentacije. Filmove i galerijski artikulirane radove predstavio je po cijelom svijetu, za što je dobio i brojne nagrade, između ostalog: u Madridu 2006. Black Box ARCO za videoinstalaciju Oxygen 4; u Zürichu 2000. Grand Prix Videoex za film Divine Beings; u Splitu na Međunarodnom festivalu novog filma 1999. specijalnu nagradu žirija za Nove medije za CD-ROM U okolišu himera; u Amsterdamu 1998. najprestižnije priznanje za cjelokupan umjetnički rad Werkbeurs od Netherlands Foundation for Fine Arts and Design; u Nagoya 1997. na International Biennal ARTEC'97 nagradu žirija za računalnu animaciju The Householder. Muzej moderne i suvremene umjetnosti organizirao je 2010. izložbu Dan Oki, Retrospektiva 1989.–2010. za koju je umjetnik dobio likovnu nagradu Ivo Kalina za najbolju likovnu izložbu iz suvremene umjetnosti održanu tijekom godine u galerijskim i javnim prostorima na području grada Rijeke.
Dan Oki izvanredni je profesor filma i videoumjetnosti na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu i Dramskoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu. Živi i radi u Splitu i Amsterdamu.

U Zbirki medijske umjetnosti, filma i videa Muzeja moderne i suvremene umjetnosti nalaze se radovi s područja videoinstalacija i filma: Oxygen 4 i Body of Departure, a u Zbirci fotografija Underground Loop, serija od 15 crno-bijelih snimaka koji prikazuju autorovu akciju – dva prevrtanja (naprijed-nazad) preko rukohvata u newyorškoj podzemnoj željeznici u lipnju 1996. godine. Svaka od 15 fotografija bilježi jednu sekvenciju, jedan trenutak prevrtanja koji autor izvodi pred ostalim putnicima. Autor izvodi jedno prevrtanje naprijed i jedan jedno natrag tako da serija počinje i završava u istom položaju umjetnika te su prva i petnaesta fotografija gotovo identične: Dan Oki sjedi na stolici u vlaku podzemne željeznice držeći se za rukohvat. Serija analognih fotografija djeluje filmično, ostavlja dojam pokreta u simetrično komponiranim kadrovima. Underground Loop spada među radove u kojima se autor bavi temom kretanja tijela, odnosno bilježenjem pokreta tijela medijem fotografije, a uzor mu je rad Eadwearda Muybridgea i njegova istraživanja tijekom 1870-ih. Namjera je rada poigravanje sličnostima između podzemne željeznice i filmske petlje () i idejom da se tijelo po istom načelu vrti u petlji (loopu). Misaono je uporište rada prvi film braće Lumière – snimka vlaka koji ulazi u stanicu: filmska traka prolazi kroz projektor kao vlak kroz podzemnu željeznicu.
Underground Loop nastao je prigodom skupnoga sedmodnevnog studijskog boravka u New Yorku u lipnju 1996., nakon završetka magistarskog studija u Arnhemu. Performans je fotografirao njegov kolega Toon (prezime neutvrđeno).

(D.Z.)