Nemanja Cvijanović
Mantra
2005.
video u boji, zvuk, MiniDV
00:06:00
MMSU-4329

Snimatelj: Marin Lukanović
Montaža: Nemanja Cvijanović, Marin Lukanović
Nemanja Cvijanović (Rijeka, 1972.) diplomirao je 1998. slikarstvo na venecijanskoj Accademia di Belle Art. Poslijediplomski studij Projektiranja i produkcije vizualnih umjetnosti završio je 2010. na Facolta di Arte e Design u Veneciji. Član je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika, HDLU-a Rijeke i HDLU-a Zagreba, a profesionalno surađuje s talijanskom galerijom T293 iz Napulja. Kao umjetnik-kustos djeluje od 2009., kada s kolegama u Rijeci osniva međunarodnu galeriju SIZ (Samoupravna interesna zajednica) – udruženje autora koji kolektivno pristupaju tržištu umjetnosti. Živi i radi u Rijeci i Veneciji.
Nemanja Cvijanović pripada značajnoj generaciji riječkih umjetnika školovanih u Veneciji. Kroz kritičko-aktivistički diskurs s naglaskom na humanističke principe djelovanja ostvario je i međunarodnu umjetničku poziciju na području konceptualne umjetnosti. Tematsko mu je polazište antifašistička borba, revolucionarni pokreti Trećeg svijeta ili kapitalizam u postkomunističkim državama. U svojim multimedijalnim radovima bavi se propitivanjem društvenih mehanizama proizvodnje, manipulacije i potrošnje značenja u postmodernoj kulturi te kritikom ideoloških i estetskih sustava modernističke kulture i društva*.

Muzej moderne i suvremene umjetnosti otkupio je dva – Plaćam struju iz 2005. za Zbirku skulpture te videorad Mantra za Zbirku medijske umjetnosti, filma i videa.

Video Mantra snimljen je u Jajcu u Bosni i Hercegovini s istoga mjesta s kojega je 29. studenoga 1943. snimljena poznata povijesna fotografija s 2. zasjedanja AVNOJ-a, a a kojim upućuje preciznu, jasnu i duboko potresnu poruku. Performativna akcija dio je serije radova koji problematiziraju društvene i političke procese u novonastalim balkanskim zemljama s područja bivše Jugoslavije nakon završetka ratnih sukoba. Unutar statičnog kadra snimljen je autor koji ponavlja riječi radničke pjesme: Hej! Zasučimo rukave / Znoj neka lije / Izgradit ćemo novoga čovjeka razumljive na bošnjačkom, hrvatskom i srpskom jeziku (ne može se odrediti kojim jezikom od triju novonastalih država autor pjeva). Cvijanović se koristi metodama mimezisa, simulacionizma i vizualnim metajezikom, pa novi rad nastaje zahvaljujući strukturalnom i značenjskom poretku već postojećeg umjetničkog rada ili općem mjestu društvenih ili povijesnih zbivanja i pojava. Vrlo jednostavnim sredstvima povezuje prošlost i sadašnjost, paralelne realnosti različitih društvenih poredaka i različite umjetničke strategije .**

*Nataša Ivančević, Riječka situacija, iz kataloga Emerging Artists, Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka, 2004.
**Nataša Ivančević, Šutnja nije zlato, iz kataloga Formalno ↔ Angažirano, Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka, 2008.

(D.Z.)