Igor Eškinja
Tepih
2005.
analogna fotografija, skeniranje, digitalni C-type ispis, fotografski papir, pleksi-staklo
1200 x 1800 mm
MMSU-4327

Produkcija: Federico Luger Gallery, Milano
Fotograf: Luciano Bibulić
Igor Eškinja (Rijeka, 1975.) završio je 2002. slikarstvo na Accademia di Belle Arti u Veneciji u klasi prof. Carla di Raca. Dobitnik je niza nagrada od kojih treba izdvojiti dvije nagrade Fondacije Bevilacqua la Masa 1998. i 1999./2000., Nagradu Radoslav Putar iz 2004. te Youth Artist Prize - Henkel koju je dobio 2006. godine. Izlagao je na nizu samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Boravio je na rezidencijama u Berlinu, New Yorku, Marseilleu i Beču. Osim u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, radovi mu se nalaze u javnim zbirkama Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu te u MAXXI-ju – Museo nazionale delle arti di XXI secolo u Rimu.
Igor Eškinja je emerging (oni koji se pojavljuju, rastu, koji izranaju na površinu hrvatskog likovnog zemljovida)* na riječkoj likovnoj sceni koja predstavlja generacijski blisku mladež školovanu izvan matične sredine, koja je krajem devedesetih ostvarila prepoznatljiv, zaokružen i originalan likovni izraz. Umjetnički formirani i školovani u vrijeme brojnih društvenih promjena, njihovo stvaralaštvo obilježeno je pluralizmom izraza, multimedijalnošću i utjecajem masovne kulture na produkciju zrelih i promišljenih radova. Inovativnim propitivanjem suvremene umjetničke prakse u sprezi s postmodernim metodama i strategijama, riječku art-scenu učinili su vitalnom i prepoznatljivom čak i u međunarodnim krugovima.
Od kraja devedesetih Igor Eškinja autor je brojnih instalacija privremenog karakter, nastalih kao site-specific radovi u prostorima izložbi na kojima je izlagao. Intervencijom potrošnog materijala i minimalnim zadiranjem na zidu ili podu prostora postmodernim strategijama simulacije, ostvario bi vizualni perfekcionizam i majstorsko produciranje kompozicije. Problemi likovne forme, istraživanje perceptivnih mogućnosti opažanja i iluzionistički prividi, prostorno i simboličko redefiniranje galerijskog prostora, komunikacijski aktivni odnosi između djela i promatrača, glavni su interesi Igora Eškinje.

Novu fazu stvaralaštva obilježilo je produciranje radova trajnog karaktera, a upravo jedan takav projekt bio je YOU ARE HERE iz 2005., kojim su nastali umjetnički objekti otkupljeni za Zbirku fotografija Muzeja moderne i suvremene umjetnosti. U ovom projektu Eškinja koristi prostor galerije kao zadani format za realizaciju i prikaz image. Rabeći potrošne materijale – samoljepljivu traku za Čekaonicu i električni kabel za Mikrofon ili sveprisutnu materiju – prašinu za Tepih, stvara dvodimenzionalne instalacije koje predstavljaju trodimenzionalne objekte. Radovi reduciranih izražajnih elemenata imaju iluzionističku dimenziju, s višeslojnim iščitavanjem djela. Brižljivo promišljene i pripremljene kompozicije zasnovane su na proučavanju i poznavanju složene prirode oka i prostornog osjeta promatrača. Suzdržanom estetikom i odsutnošću suvišnog sadržaja postiže ozračje nadrealne i metafizičke umjetnosti. Jedini je sadržajni smisao konstruiranog dojma u simboličkom značenju materijala. Njegova potrošnost naglašava kritiku manipulacije vizualnim sadržajem u svrhu proizvodnje ciljane predodžbe. Privremene instalacije naposljetku nestaju, ali ostaje njihov analogni zapis u obliku vrhunski producirane fotografije na papiru smještene između dva pleksiglasa, kao novi umjetnički objekti. Rezultat je bipolarno iščitavanje materijalnosti i dematerijalnosti, stvarnosti i imaginacije njegovih radova. Eškinjina kovanica imagineering zacijelo najbolje objašnjava koliko je vizualna jednostavnost njegovog postupka u svojoj osnovi osviještena kritika medijacije stvarnosti i civilizacije koje njome pristaje biti manipulirana**.

(D.Z.)

*Nataša Ivančević, Riječka situacija, iz kataloga Emerging artists, Muzej moderne i suvremene umejtnosti, Rijeka, 2004.
**Branko Franceschi, Imagineering, iz kataloga Igor Eškinja Imagineering, Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka, 2007.