Boris Dogan
Stari sat
1956.
ulje, platno
920 x 650 mm
MMSU-448
Boris Dogan (Zagreb, 1923. – Zagreb, 1992.) nakon završene Akademije likovnih umjetnosti i postdiplomskog studija na slikarskoj specijalki u Zagrebu, u klasi prof. Ljube Bebića, surađuje u Majstorskoj radionici prof. Krsta Hegedušića. Od 1957. član je grupe Mart, generacijski i prema prirodi likovnih orijentacija heterogene grupe okupljene oko Krste Hegedušića, koja je djelovala od 1956. do 1962. godine. Osim slikarstvom, crtežom i grafikom, bavio se scenografijom i kostimografijom, opremom i ilustriranjem knjiga, izradom plakata i tapiserija. U ranijem razdoblju, početkom pedesetih godina, slika pejzaže i portrete, a kasnijih pedesetih je među prvima u Jugoslaviji zasnovao asocijativnu lirsku apstrakciju, sadržajno nerazdvojivu od novonadrealističnih maštarija. Redukcijom motiva do neprepoznatljivosti, približavao se apstraktnom izrazu i tašizmu, no nikada nije prešao u potpunu apstrakciju. Zaokupljali su ga motivi života i misterij tla, bujnost vegetacije, priroda na vrhuncu snage ili na rubu smrti.

Muzej moderne i suvremene umjetnosti u svojim dvjema zbirkama – slikarstva i grafike – ima osam radova Borisa Dogana iz pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća te jednu grafiku iz sedamdesetih godina.

U radu Stari sat Doganov krug već počinje dobivati centralnu poziciju. Krug sa svojom simbolikom neprekidnosti i repetitivnosti postaje njegovim stalnim motivom uz razne varijacije, dok ostale motive reducira i apstrahira. Ovdje se čini da sat izvire iz donjeg dijela platna, ukrašen nizom šarenih kvadrata. Ponavljanje ljubičaste boje s nedefiniranim oblicima plavo-crvenog uzorka u gornjem i donjem dijelu stvara dojam zrcalnosti, kao da je zapravo riječ o polukrugu i njegovoj okolnoj šarenoj kompoziciji što se zajedno zrcale u vodi ili moru obasjanom mjesečinom.

(D.Z.)