Boris Dogan
Pejzaž
1956.
ulje, platno
650 x 820 mm
MMSU-1327
Boris Dogan (Zagreb, 1923. – Zagreb, 1992.) nakon završene Akademije likovnih umjetnosti i postdiplomskog studija na slikarskoj specijalki u Zagrebu, u klasi prof. Ljube Bebića, surađuje u Majstorskoj radionici prof. Krsta Hegedušića. Od 1957. član je grupe Mart, generacijski i prema prirodi likovnih orijentacija heterogene grupe okupljene oko Krste Hegedušića, koja je djelovala od 1956. do 1962. godine. Osim slikarstvom, crtežom i grafikom, bavio se scenografijom i kostimografijom, opremom i ilustriranjem knjiga, izradom plakata i tapiserija. U ranijem razdoblju, početkom pedesetih godina, slika pejzaže i portrete, a kasnijih pedesetih je među prvima u Jugoslaviji zasnovao asocijativnu lirsku apstrakciju, sadržajno nerazdvojivu od novonadrealističnih maštarija. Redukcijom motiva do neprepoznatljivosti, približavao se apstraktnom izrazu i tašizmu, no nikada nije prešao u potpunu apstrakciju. Zaokupljali su ga motivi života i misterij tla, bujnost vegetacije, priroda na vrhuncu snage ili na rubu smrti.
Muzej moderne i suvremene umjetnosti u svojim dvjema zbirkama – slikarstva i grafike – ima osam radova Borisa Dogana iz pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća te jednu grafiku iz sedamdesetih godina.

Fantastični Pejzaž prikazuje obrise krovova s visokom kulom, plavo noćno nebo i veliki krug koji ovaj prikaz odmiče od realiteta. Sredina je pedesetih i Boris Dogan se još uvijek nije posve odmaknuo od figurativnih motiva na svojim pejzažima. Prepoznajemo crkvu u lijevom kutu s naznakom križa na krovu, raširene grane stabala, mjesec i zvijezde te neko mistično biće bijele boje kojeg lepršavi izdanci privlače prema velikom krugu konstruiranom od uzorka šarenih kvadrata.

(D.Z.)