Milena Lah
Kontemplacija
1959.-1961.
klesanje, kamen
550 x 270 x 80 mm
MMSU-793
Najpoznatija po javnoj plastici koju izrađuje od 1952. u nekadašnjoj Jugoslaviji i inozemstvu, Milena Lah (Sv. Križ, 1920. – Zagreb, 2003.) istaknula se i u području skulpture namijenjene galerijskom izlaganju. Radila je s uobičajenim kiparskim materijalima, ali i s raznovrsnim kombinacijama čvrstih i lomljivih komponenti, poput kristala i mramora ili aluminija, bronce i stakla. Često je pozornost posvećivala ženskoj figuri.
Kontemplacija je manje djelo u kamenu, u kojem se ženski torzo pojavljuje meko modeliran u tvrdom materijalu. Bilježi vrijeme traženja tipično za pedesete u domaćoj skulpturi, označeno polemikom između zagovaranja apstrakcije i figurativnog izraza, ali i autoričin ulazak u oblikovanje vlastita umjetničkog jezika koji slijedi nakon Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu i studijskih boravaka u Italiji i Francuskoj. Skulpturu karakterizira pojednostavnjena forma, sažimanje na bitno i redukcija prema arhetipskom. Gotovo dvodimenzionalno tretirana, mekim se konturama pokušava osloboditi iz kamenog bloka. Blago nakošena i izmaknuta iz položaja simetrične ravnoteže, više naznačuje različite mogućnosti nego što daje dojam fiksne, dovršene forme, pokazujući kako je kontemplativni mir varljiv. Skulptura se može doživjeti i kao kontemplacija o vremenu, iskazujući umjesto očekivane dimenzije trajanja, princip prolaznosti i krhkosti.

(K.O.)